روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

بازدید: 2,094 بازدید
روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

درس خواندن و آماده شدن برای کنکور و امتحانات نیازمند استفاده از اصولی ترین روش مطالعه موثر می باشد. روش SQ3R که بهترین و اصولی ترین روش مطالعه شناخته شده در حال حاضر می باشد، شامل 5 مرحله است که فراگیری و اجرای آن، قدرت یادگیری دانش آموزان کنکوری را افزایش داده و یکی از روش های ضروری برای موفقیت آن ها به شمار می رود. در این مقاله سعی داریم به معرفی روش مطالعه شیمی رتبه های برتر و راهکارهایی که اونها برای موفقیت در کنکور استفاده کردند، بپردازیم.

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

شیمی بدون شک دومین درس مهم کنکور تجربی و همچنین دومین یا سومین درس مهم در کنکور ریاضی محسوب میشه پس بر هر داوطلب کنکور واجبه که نحوه مطالعه شیمی کنکور رو یاد بگیره و اجرا کنه. این که گفتیم دومین یا سومین بستگی به زیرگروه مورد نظر داره چون ضریب درس های اختصاصی در کنکور در زیرگروه های مختلف یکسان نیست. به عنوان مثال، ضریب درس شیمی در زیرگروه یک تجربی یعنی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی و اکثر پیراپزشکی ها برابر ۹ ولی ضریب همین درس در زیرگروه ۲ تجربی برای رشته ای مثل داروسازی ۱۲ است و تقریبا به اندازهزیست شناسی در قبولی داروسازی اهمیت داره. همچنین برای قبولی رشته های زیرگروه دو ریاضی مثل مهندسی نفت، درس شیمی هم مثل فیزیک ضریب ۹ داره.

  • در روش مطالعه درس شیمی، شما باید به قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برسید. درس شیمی در کنکور 35 سوال دارد که در 35 دقیقه باید به آن پاسخ دهید.
  • مانند سایر درس ها، مهم ترین منبع شما کتاب درسی است. پس قبل از خواندن کتاب های کمک درسی بهتر این است که شما روی کتاب درسی خود تسلط کامل داشته باشید و به شکل ها و زیر نویس ها دقت کنید، تا کتاب را به طور مفهومی یاد نگیرید، شما نمی توانید به سوالات تستی کنکور پاسخ دهید.
  • تعداد تست های محاسباتی در روش مطالعه برای هر سال متفاوت است. بقیه تست ها هم جز تست های سرعتی است. یعنی مطالب حفظی و مفهومی که نیاز به زمان زیادی برای پاسخ ندارد.
  • مهارت  خود را در تست های محاسباتی بالا ببرید. باز هم تاکید می کنیم که زمان زیادی را به تمرین تست های محاسباتی اختصاص دهید. تنها را خوب عمل کردن در این تست ها این است که تست های زیادی را در این زمینه مطالعه کنید و همچنین بتوانید در شرایط پر استرس کنکور خونسردی خود را حفظ کنید تا تمرکز خود را از دست ندهید.
  • به طور فعال مطالعه کنید. فکرها و ایده های بهتری برای یادگیری مطالب به کار ببرید. از رفتارهایی که باعث غیرفعال شدن فکرتان می شود بپرهیزید.

    اهمیت ساعت مطالعه بالا در کنار نحوه مطالعه شیمی کنکور

    کمیت در کنار کیفیت اهمیت ویژه ای داره و مکمل هم هستند. حتی اگر نحوه مطالعه شیمی کنکور رو درست اجرا کنید اما ساعت مطالعه این درس پایین باشه فایده ای نداره. قبلا هم گفتیم ساعت مطالعه هر درس برای کنکور باید متناسب با ضریب اون درس باشه و تعادل ساعت مطالعه اختصاصی و عمومی به صورت تقریبی ۷۰ درصد به ۳۰ درصد باید رعایت بشه. سعی کنید حداقل ۲۰ درصد از کل ساعت مطالعه هفتگی مخصوص شیمی باشه که البته این درصد باید بین مطالعه تستی و تشریحی تقسیم بشه. اگر کسی در درس شیمی نسبت به سایر دروس ضعیف تر باشه میتونه بیشتر از ۲۰ درصد هم براش وقت بگذاره.

     

     

  • نحوه روش مطالعه شیمی کنکور: مطالب حفظی 

    روش مطالعه شیمی کنکور برای همه مباحث شیمی عین هم نیست. از درس شیمی در کنکور تجربی و ریاضی ۳۵ تست طرح میشه که این تست ها رو به سه دسته میتونیم تقسیم کنیم: ۱-حفظی ۲-مفهومی ۳-مسئله. در کنکور سال های اخیر سوالات مفهومی و مسائل محاسباتی شیمی اهمیت بیشتری پیدا کردن.

  • نظریه ها، رنگ بعضی مواد، خواص بعضی عناصر و مواد خاص و … جنبه حفظی دارند. برای جواب دادن به سوالات حفظی راهی نیست جز حفظ کردن و مرور حفظیات در فاصله های زمانی مناسب. برای مباحث حفظی شیمی هم مثل مباحث حفظی سایر درس ها باید زمان مناسب تست زدن رو رعایت کنید و همه تست ها رو بلافاصله بعد از مطالعه مبحث کار نکنید.نکته بسیار مهم درباره نحوه مطالعه شیمی کنکور و ترتیب جواب دادن به سوالات شیمی آزمون های آزمایشی این است که اول باید به سوالات حفظی که مسئله حل کردنی نیستندو نیاز به محاسبات ندارند جواب بدین. کنار سوالات وقت گیر و سوالاتی که اصلا بلد نیستید از علامت ضربد و منها استفاده کنید. به طور متوسط برای هر سوال شیمی کنکور یک دقیقه وقت دارید که باید دور اول سوالاتی که سریع تر میتونید جواب بدید رو شناسایی کنید و سعی کنید زیر یک دقیقه به این سوالات سوال بدید و وقت ذخیره شده رو در زمان های نقصانی به سوالات محاسباتی و مسئله های شیمی اختصاص بدید.برای مطالب حفظی شیمی حتما خلاصه نویسی کنید. خلاصه نویسی برای مرور و یادآوری سریع مطالب مخصوصا در دوران جمع بندی خیلی به شما کمک میکنه.بعضی انتشارات هم برای مباحث حفظی شیمی کتاب جداگانه ای چاپ کردن. از این کتابچه های کوچک میتونید در اوقات مرده، زنگ تفریح مدرسه، حین رفت آمد بین خونه و مدرسه داخل ماشین و … استفاده کنید.

 

نحوه روش مطالعه شیمی کنکور: سوالات مفهومی تحلیلی شیمی

مباحث مفهومی و تحلیلی شیمی مثل نحوه پر شدن اوربیتال ها در آرایش الکترونی، واکنش های تجزیه، ترکیب، جابجایی، سوختن و … که صرفا فقط جنبه حفظی ندارند و البته مسائل عددی و محاسباتی هم نیستند جزو دسته سوالات مفهومی تحلیلی شیمی به حساب میان.

شکل ها و نمودارها و مطالب حاشیه نویسی شده کتاب درسی خیلی مهم هستند و در کنکور از این مباحث سوال طرح میشه. امکان داره از مفهوم مورد نظر شکل سوال طرح بشه یا یکی از اجزای شکل رو حذف کنند و دربار سوال بپرسند.

نحوه روش مطالعه شیمی کنکور: مسائل حل کردنی و محاسباتی

اما نحوه مطالعه شیمی کنکور برای مباحث استوکیومتری، ترمودینامیک، سینتیک، تعادل، مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و … که پای ثابت سوالات محاسباتی کنکور تجربی و ریاضی هستند کاملا فرق داره. حدود ۳۰ درصد سوالات کنکور رو مسئله ها تشکیل میدن. تعداد سوالات محاسباتی وقت گیر درس شیمی در کنکور سال های اخیر بیشتر شده اما بعضی مسائل عددی شیمی کنکور مثل مسائل ترمودینامیک شیمی، سینتیک و تعادل ها مسائل نسبتا ساده ای هستند و حذف کردن و کنار گذاشتن این مباحث به هیچ وجه توصیه نمیشه. برای مسائل شیمی باید اینقدر تست بزنید که با دیدن هر سوال سریع راه حل به ذهنتون برسه و در حدود یک دقیقه با انجام محاسبات به جواب نهایی برسید. در صورتی که به اندازه کافی تست کار نکنید و نتونید در لحظات اول راه حل درست رو تشخیص بدید در جلسه کنکور زمان زیادی رو صرف فکر کردن برای پیدا کردن راه حل مسئله از دست خواهید داد درصد شیمی شما پایین میاد. یادتون باشه به طور متوسط هر تست شیمی کنکور فقط ۶۰ ثانیه زمان داره.

در حل خیلی از مسائل محاسباتی و حل کردنی شیمی کنکور، نیاز به نوشتن معادله واکنش و موازنه واکنش دارید. بنابرین به هیچ وجه مبحث موازنه واکنش های شیمایی و واکنش نویسی رو حذف نکنید چون پایه حل کردن خیلی از مسائل شیمی نه تنها در فصل استوکیومتری بلکه در فصل ها بعدی هم همین دو مبحث هستند. بعضی واکنش ها هم حفظی هستند و جزو هیچ کدوم از دسته های واکنش های قاعده دار مثل جابجایی یگانه، جابجایی دوگانه، سوختن، اکسایش، ترکیب یا تجزیه نیستند و فقط باید با مرور مرتب این واکنش ها رو حفظ کنید. حتی درباره بعضی واکنش ها که موازنه کردن وقت گیر هست بهتر ضریب حداقل یکی از مواد رو حفظ باشید که سریعا ضرایت بقیه مواد رو بنویسید. به عنوان مثال، توصیه می کنیم ضریب ۴ ماده نیتروگلیسیرین C3H5(NO3)3 در واکنش تجزیه نیتروگلیسیرین رو برای کنکور حفظ باشید.

برای حل مسائل شیمی به هیچ وجه از ماشین حساب استفاده نکنید چون باعث تنبلی ذهن در مسائل محاسباتی میشه. تمام مسائل رو با قلم روی کاغذ حل کنید و صرفا اینکه برای خودتون شفاهی توضیح بدین که این مسئله اینجوری حل میشه و اون مسئله به فلان روش حل میشه اصلا کافی نیست. خیلی نکات ریز و مهم هستند که تا دست به قلم نباشید امکان یادگیریشون نیست.

وقتی تست شیمی در منزل حل می کنید حتما مسئله رو تا آخر حل کنید و به جواب آخر برسید. در سوالات شیمی کنکور، اکثر اعدادی که در صورت مسئله داده شده و در مسیر حل مسئله باید استفاده بشن قابل ساده شدن هستند و نیازی به ماشین حساب ندارند به شرطی که نسبت ها رو درست بنویسید. اعداد رو پشت سر هم با علامت ضرب یا تقسیم (خط کسری) بین اعداد بنویسید و در آخر با هم ساده کنید. منظور اینه که دو عدد اول شروع حل مسئله رو در هم ضرب یا تقسیم نکنید و بعد حاصل رو در عدد بعدی ضرب یا تقسیم … چون اینطوری خیلی وقت گیر میشه.

لینک دانلود واکنش های شیمی

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

فائزه قائم‌دوست رتبه‌ی 3 کشوری کنکور 94 ، درصد شیمی : 100 درصد

به طور کلی اول متن کتاب درسی را مطالعه می کردم، مطالب حفظی را حفظ می کردم. بعد جزوء معلم را مطالعه می کردم. کتاب های تست به این صورت هستند که غالباً ابتدا درس نامه دارند. من هم اول درس نامه را مرور می کردم بعد تست می زدم و بررسی می کردم معمولاً دور اول تست آموزشی می زدم و در تست آموزشی سؤال ها را یک تست یک تست بررسی می کردم و بعد در دفعات بعدی به صورت امتحانی تست می‌زدم یعنی 50 تست را یک‌جا حل می‌کردم. اگر کسی بدون مطالعه و تسلط در کتاب درسی سراغ تست برود کار بیهوده ای کرده است و در سؤالات تستی ای که از نکات ظریف هستند گیج خواهد شد. من روی مفاهیم کتاب درسی مسلط بودم. برخی از نکات مهم را در همان کتاب درسی یادداشت می کردم و در حاشیه‌ی کتاب های شیمی می نوشتم و در هنگام مرور هم اول کتاب درسی و نوشته های خودم را مرور می کردم و بعد تست های نشان دار خودم را کار می کردم.

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

محمد اكبري مقدم رتبه 40 منطقه 1 کنکور تجربی 95 از مشهد، درصد شيمی: 100 درصد

اول كتاب درسي را مي‌خواندم و بعد تست مي‌زدم. وقتي تست مي‌زدم هم نكاتي كه بلد نبودم و غلط زده بودم و هم آن‌هايي كه توانسته بودم پاسخ دهم اما به نظرم سوالات و نكات مهم و خوبي بودند را يادداشت مي‌كردم و بعدا مجددا مرور مي‌كردم. براي محاسبات بايد رياضي قوي باشد وگرنه مشكل خاصي وجود ندارد. به طور كل بايد اينقدر تمرين مي‌كردم و تسلطم زياد مي‌شد كه با ديدن يك تست روش حل آن بلافاصله در ذهنم بيايد و هم‌چنين واكنش سوال را كاملا حفظ باشم و وقت براي اين بخش‌ها تلف نشود. به طور كل تمرين زياد تنها راه آسان شدن اينگونه سوالات بود و باعث افزايش سرعت در اين تست‌ها مي‌شد. نكته ديگر اين‌كه در آزمون زمان هر درس تنها به خود همان درس اختصاص داده شود. البته من چون داوطلب تجربي بودم مجموعا يك ساعت و نيم به دروس زيست و شيمي اختصاص مي‌دادم و با شيمي شروع مي‌كردم،‌ سپس سراغ رياضي و فيزيك مي‌رفتم.

 

نحوه روش مطالعه شیمی کنکور: مهم ترین و پر سوال ترین فصل ها

مباحث ساختار لوویس و ترکیبات کوالانسی، مسائل استوکیومتری، مسائل اسید و باز و الکتروشیمی به طور کلی نسبت به سایر مباحث شیمی کنکور کمی سخت تر هستند و باید وقت بیشتری برای این مباحث بگذارید. از هر فصل شیمی در کنکور ۲ تا ۴ سوال و استثنا گاها از بعضی فصل ها ۵ سوال طرح شده. برای مشاهده تعداد سوالات هر فصل شیمی در کنکور سراسری روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود بودجه بندی شیمی کنکور ۱۲ سال اخیر

در کنکور سراسری تجربی و ریاضی سال های اخیر، بعضی مباحث خاص همیشه مد نظر طراحان کنکور بوده مثل مبحث تغییر انرژی آزاد گیبس و خودبخودی بودن واکنش که با توجه به علامت تغییرات انرژی گیبس باید بفهمید واکنش خودبخودی است یا غیر خودبخودی.

از مبحث خواص تناوبی عنصرها یعنی شعاع اتمی، الکترونگاتیوی، واکنش پذیری، انرژی یونش و … بین ۲ تا ۴ تست شیمی مطرح میشه که طراحان سوالات کنکور در دو سال اخیر هم در رشته تجربی و هم ریاضی نشان دادند که از بین این خواص، علاقه خاصی به سوالات انرژی یونش پیدا کردن و در سال های اخیر از این مبحث سوال همیشه یک سوال طرح شده.

در چند سال اخیر یک تست کنکور هم مربوط به تعیین نوع پیوند با توجه به اختلاف الکترونگاتیوی دو عنصر بوده. حواستون باشه پیوند قطبی رو با مولکول قطبی اشتباه نگیرید.

یک تست دیگه شیمی کنکور معمولا مربوط به تعیین درصد جرمی یک عنصر در یک ترکیب نیتروژن دار و یا در پلی وینیل کلرید بوده. برای تعیین درصد جرمی باید بعد از نوشتن فرمول مولکولی، اندیس اون عنصر رو ضربدر جرم مولی اون عنصر کنید و بعد عدد حاصل رو تقسیم بر جرم مولی اون ماده کنید و نهایتا ضربدر عدد ۱۰۰ کنید تا درصد جرمی اون عنصر بدست بیاد. تعیین درصد جرمی عناصر در پلی وینیل کلرید هم در کنکور ۹۴ و هم ۹۵ مورد توجه طراحان سوالات کنکور بوده. فرمول مولکولی وینیل کلرید C2H3Cl است.

به احتمال خیلی زیاد یکی از سوالات شیمی کنکور امسال هم این باشه که ساختار گسترده یک ترکیب آلی رو به شما میدن و داخل گزینه ها یک سری اطلاعات از شما میخوان. هر سال یک تست در کنکور از این تیپ مطرح شده. برای جواب دادن به این تست باید چند نکته رو بلد باشید:

۱- اولا جدول گروه های عاملی رو باید حفظ باشید تا گروه عاملی رو تشخیص بدید.

۲- برای شمارش تعداد اتم ها باید حواستون باشه که گره ها اتم کربن هستن و هر اتم کربن ۴ جفت الکترون داره. پس اگه ۳ پیوند به اتم کربن وصل بود چهارمی هیدروژن هست که در شکل رسم نشده.

۳- حواستون باشه هر پیوند دوگانه یا سه گانه فقط یک قلمرو حساب میشه نه بیشتر.

۴- حتما ساختار گسترده آسپیرین، متیل سالیسیلات، سالیسیلیک اسید، سیکلوهگزان، بنزن، نفتالن، تولوئن و گلوکز رو حفظ باشید در حدی که هم ساختارش رو از حفظ رسم کنید و هم با توجه به شکل، فرمول مولکولی رو تشخیص بدید.

روش مطالعه شیمی رتبه های برتر

شما دانش آموزان عزیز می توانید انواع کتاب های کمک درسی و لوازم التحریر  را از طریق فروشگاه اینترنتی ترنج مارکت خریداری کنید و در فاصله ای بسیار کوتاه، سفارشات خود را به صورت رایگان درب منزل خود تحویل بگیرید. سفارشات سایر شهر ها نیز بلافاصله براتون ارسال میشه و بر اساس روش پستی که انتخاب کردید، در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتون میرسه.

مطالعه بیشتر در vafabakhsh.ir

دسته بندی وبلاگ آموزش یادگیری موفق
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

2 پاسخ به “روش مطالعه شیمی رتبه های برتر”

  1. چه فایده؟ هرچی هم بخونی باز شیمی رو اینقدر سخت طرح میکنن که هیچ کار نمیشه کرد…. ما نگا، سوالا نگا….

    1. قطعا با تلاش بیشتر و برنامه ریزی دقیق و استفاده درست از منابع، میتونید افزایش چشمگیری در نمره ترازتون داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت نمونه سوالات کنکور و آزمون‌های آزمایشی کلیک کنید

ضمن تشکر از حضور ارزشمند شما

پیشنهاد می‌کنیم ضمن مطالعه مقالات آموزشی از فرصت خرید محصولات با تخفیف ویژه استفاده کنید.

پیشنهاد

30857
30859
30861
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت